zondag 26 december 2010

Tutorial boxkleed

Daar is die dan! De uitleg voor het maken van een boxkleed.
Excuses voor het lange wachten, maar ik wilde het even netjes doen. Meteen weer twee vliegen in één klap, want ik weet hoe Picassa werkt en ik heb de tutorial netjes!
Succes met het maken en laat je me weten of het gelukt is?
Voor dit boxkleed heb ik drie verschillende soorten stof gebruikt. Een zachte fleece voor het binnenstuk. Een leuk stofje voor de rand (de wit gestipte) en een leuke voor de applicatie. Uiteindelijk hebben we er verschillende lintjes bijgezocht om de labels te maken. Grijs, wit, rood, fris groen kleurtje en een lintje van "lief" met Hollandse printjes.

We nemen eerst een lap stof voor het binnenstuk. Dus hier de zachte fleece. Mijn boxkleed is 100 bij 80 cm. De randen hebben een afmeting van 15 cm . Het binnenstuk werd dan 70 bij 50 cm. Dit is exclusief een stiknaad. Ik naai altijd minder dan een cm. Maar ik heb hier wel meer bij berekend. Want als je dit in elkaar zet, kun je het precies afmeten tot 50 bij 70 cm.
Dan knip je de randen.
De lange kant knip je net zo lang als de lange kant van je fleece-binnenvak. (2x 74 bij 19 cm incl. 2 cm naad). De korte kant knip je dan net zo lang als de korte kant van je fleece-binnenvak en randen samen. (2 x 84 bij 19 cm incl. 2 cm naad) De breedte van je rand wordt natuurlijk elke keer 15 cm (excl. naainaad - dus zo'n 19 cm --> ruim genomen).

Dan leg je de randen van de lange kant klaar. De goede kanten op elkaar. En je speldt het netjes af. Doe beide kanten tegelijk spelden, leg ze dan zoals je het op de foto ziet, dan kun je van gespelde rand naar gespelde rand meteen meten of je goed zit voor je binnenvak. Dat wordt dan 50 cm.

Dan nog niet vastnaaien! Ik heb de labeltjes namelijk aan de lange kant gedaan, dus die speld je (nadat je afmetingen hebt gecheckt) er dan tussen.
Ik heb er voor gekozen om het niet strak af te meten. Want als het dan verschuift tijdens het naaien, dan is dat niet erg. Als je alles goed hebt gecheckt, dan kun je beginnen met het stikken.
Als je dan de lange kant hebt vastgestikt, sla je het open. En speldt je de korte kant randen erop. Ook hier kun je na het afspelden van beide kanten, goed meten hoe je binnenvak wordt. En dat wordt dus 70 cm.
 Dan heb je het bovengedeelte klaar! Ik vond het alleen leuk om er een applicatie op te naaien. Die dan gedeeltelijk op de rand en op het binnenvak zou zitten. Ook dit geeft een minder "stijf" en "recht" effect. Wat speelser. En het scheelt met meten. Want je hoeft niet precies in het midden te zitten. Weer twee vliegen in één klap!
De applicatie komt van het internet af. Het is het leukst om een silhouette. Makkelijk te herkennen. Volgens mij komt deze bij een site voor strijkapplicaties vandaan. Vergroot en uitgeprint. Op de stof gelegd en uitgeknipt. Eerst er op gestikt en daarna de randjes gezigzagd. Het ging vrij gemakkelijk. Als je dit moeilijk lijkt kun je natuurlijk eerst strijkvliseline gebruiken. Dan strijk je de applicatie er op en zigzag of stik je er om heen. Maar ik had wat minder geduld.

De achterkant heb ik uiteindelijk op dezelfde manier gemaakt als de voorkant. Eerst wilde ik alleen het grijze fleece op de achterkant gebruiken. Maar om één of andere vage reden, had ik te weinig stof. (Het lag waarschijnlijk aan mijzelf en niet aan de mevrouw van de stoffenwinkel) Toen ook bleek dat ik te weinig stof had voor een fleece-binnenvak ben ik mijn eigen stoffenkast ingedoken. Ik had nog een rood-wit geblokte stof liggen. Grover dan de applicatie, maar ook prima. Dus dat is uiteindelijk mijn achterkant geworden. Met de randen van fleece.
Het nadeel hiervan is, is dat fleece wat makkelijker gaat verschuiven tijdens het naaien.En het knipt ook moeilijker. Maar het is voor de onderkant. Wel natuurlijk nog even leuk gepimped met twee vogeltjes die ook op de voorkant op de olifant zitten. Kleine details maken een onderwerp meestal heel sterk.

De binnenvoering is een boxkleed gekocht bij de Wibra voor €5,-. Helaas geen foto van.
Als je hem uiteindelijk dicht gaat naaien, moet je natuurlijk goed blijven meten. Vooral ook omdat je met verschillende soorten stoffen te maken hebt (fleece en katoen). Blijf tussendoor meten.
Het boxkleed van de Wibra is makkelijk er in te doen. Het stukje wat ik open had gelaten om hem om te draaien heb ik uiteindelijk met de hand dicht genaaid. In eerste instantie heb je een beetje een effect van een hoeslaken om een dekbed heen. Wil je een strakker effect, dan moet je toch voor andere vulling kiezen. Maar denk dan wel aan dat het wasbaar moet zijn.
De achterkant met de leuke vogeltjes.

Van de stofjes die je over hebt, kun je natuurlijk nog leuke dingen maken. Zoals hier een olifanten-knuffel-speenhouder. Je kunt natuurlijk ook nog denken aan speelgoed zakken voor aan de box zelf.

Bij deze de tutorial van het boxkleed. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Laat me alsjeblieft weten wat je er van vindt. En als je zelf ergens een andere ervaring mee hebt, laat het hier ook achter. Zo maken we strakjes allemaal perfecte boxkleden!

Lieve groet,

20 opmerkingen:

  1. leuk, nu kunnen wij het ook eens proberen hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zeg, ik heb zelf ook al een keer een boxkleed gemaakt iets anders dan wat jij hebt gedaan. Ik heb hem toen gevuld met fyberfill in een lap, de dikste afmeting en die aan een kant vastgenaaid want anders gaat het met het wassen op een grote hoop zitten en krijg dat maar eens weer goed....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauwie, wat een heerlijke tuto! Helemaal blij, zin om mij naaiert uit de doos te halen, maja... Eerst de bende maar us opruimen hier :P
    Maar ik sla um op hoor, super super super!
    Dank je hiervoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo "Katrien" "Meidenmama" "CreaCuties"! Bedankt voor jullie reacties! Leuk om te lezen! Daar worden we vrolijk van.

    En "Meidenmama" is misschien wel een idee ja, om de inhoud vast te stikken. Zit in eens te denken dat het misschien ook handig is om de opening open te laten en daar drukknoopjes te zetten. Zodat je de inhoud eruit kan halen en kan wassen. Voor de volgende keer! Daag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kreeg van iemand nog een goedkope vulling idee....een twee persoonsdekbed bij de ikea kost nog geen drie euro en kun je, ik denk, wel vier boxkleden uithalen....drukknoopjes is misschien ook een idee maar als je een kind hebt zoals ik zijn de drukknoopjes zo open met alle gevolgen...:) Mijn ervaring met het vastnaaien is prima, nergens last van. Ik zag in de folder van de leenbakker dat ze fleecekleden met kinderprint in de aanbieding hebben ik denk dat ik daar even wat van haal om nog wat te naaien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goede uitleg en zo mooi gedaan, mooie keuze van stoffen ook, echt wow!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kris,

    Bedankt voor je duidelijke tuto! De baby is er nog niet (en de box ook nog niet), heb nog tijd genoeg om een mooi boxkleed te naaien!

    Bedankt!

    Groetjes,
    Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Kris,

    Je boxkleed is erg leuk geworden! Ik heb mijn boxkleed ook gevuld met fiberfill (nouja sneeuwdeken, maar volgens mij was het gewoon een stuk fiberfill). Ook ik heb hem doorgestikt zodat alles goed op z'n plek blijft zitten tijdens het wassen. De labels erin kijken ook erg vrolijk!

    Groetjes
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Kris

    Je tutorial is erg duidelijk. Ik ga binnenkort eens proberen een boxkleed te maken als mijn nicht bevallen is.

    Groetjes Manouk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dies mooi geworden!!

    Ik wou dat ik zo handig was met de naaimachine..
    binnenkort die eens van me moeder lenen. :)

    Liefs Kaatje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. He Kris-..,
    Hier nog even tijd, Ise op de opvang en struinen naar dingetjes om te maken en een boxkleed is al iets wat lang in mijn hoofd zit... Wat ben je toch creatief!

    Ik weet nu nog niet wat 'het' wordt, maar misschien leuk om straks een echt roze of blauw boxkleed te maken!
    Die letters die je net gepost hebt zijn ook leuk... hopelijk wordt er gaan annabella geboren of Pieter-Christiaan.... want dan ben je nog niet zomaar klaar!

    Succes!

    Groetjes,

    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Kris,

    Bij deze wilde ik je even bedanken voor de inspiratie! Ik wil namelijk een boxkleed maken en heb al een idee in mijn hoofd, alleen zat nog te dubben over de manier waarop ik de applicatie vast ga naaien. Maar nu weet ik het!

    Leuke site heb je, super!

    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Astrid,
      wat lief! Dankjewel! Succes met je boxkleed. Voor vragen kun je me altijd mailen! Lieve groet Kris

      Verwijderen
  13. Hai Kris,

    Wij wonen in Singapore en Nederlandse boxen en boxkleden zijn hier erg ongebruikelijk. Gelukkig hebben we onze box uit Nederland meegenomen tijdens de verhuizing, waardoor nr 2 er straks ook in kan. Een nieuw, stoer boxkleed is alleen wel leuk, aangezien onze eerste een meisje is en we nu een jongetje verwachten. Gelukkig kan ik dankzij jouw tutorial zelf aan de slag! Bedankt!

    Crista

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kris,

    Na mijn bevalling in 2011 kreeg ik een naaimachine om mijn onverzadigbare nesteldrang tot een climax te brengen :P heb hem helaas maar voor 1 project kunnen gebruiken; jou boxkleed! een van de makkelijkste, in jip&janneke taal verkrijgbare tutarials die ik destijds vond en nu nog steeds vinden kan! aangezien mijn skill-level vergelijkbaar is met dat van een 3 jarige (mijn 3 jarige om preciezer te zijn) ben ik blij dat ik je weer gevonden heb! nummer 2 is in aantocht en gaat liggen op meerdere kris-box-kleden! topper ben je!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kris!
    Onze kleine meid ligt heeeeerlijk op mijn gemaakte boxkleed, gemaakt aan de hand van jouw voorbeeld! Morgen ga ik inkopen doen voor een verschoningsmatje... hopelijk word dat ook zo'n succes!! Links van mijn naaimachine ligt mn tabblad met jouw tutorial! Thankx daarvoor!!
    Groetjes
    Kristel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kris! Met een beetje van mezelf en een beetje van jouw tutorial, is mijn eerste zelfgemaakte boxkleed een feit. Ik ben trots op het resultaat! (foto: bit.ly/1ju30vR = alleen nog even strijken) groetjes Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kris, ook ik maakte een boxkleed met behulp van jouw tutorial. Bedankt voor het delen, hij is erg mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen

Super bedankt voor je reactie!!!!

Related Posts with Thumbnails